Voit olla kaikissa laitoshoidon paikkakyselyihin liittyvissä asioissa yhteydessä Hanna-Riikka Räsäseen p. 040 125 6109 tai suoraan yksiköihimme!
Avopalvelut Kokkola
kuva 1 P-Pohjanmaa-3-23-748-351-1547727650
kuva 2 P-Pohjanmaa-0-1-751-352-1547727705
jalkapallo_JPG-0-121-751-349-1547727737
Yleisesittely
Familar Kokkolan avopalvelut kattavat erilaisia tukivaihtoehtoja lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Avopalvelujen tarkoituksena on tukea ja edistää tuen tarpeessa olevien perheiden kokonaisvaltaista hyvinvointia heidän omassa toimintaympäristössään. Vastaamme asiakkaan tuentarpeisiin monilla elämän osa-alueilla. Tavoitteena voi olla sekä fyysisen, psyykkisen että sosiaalisen toimintakyvyn kehittäminen ja ylläpitäminen. Työskentelymme toteutuu voimavara- ja ratkaisukeskeisellä työotteella.
Suunnittelemme tukipalvelut aina asiakkaan ja perheen yksilöllisten tarpeiden mukaisesti ja toimimme perhelähtöisesti. Tuki on aina tavoitteellista ja säännöllisesti arvioitavaa. Tavoitteet, suunnitelmat tavoitteiden toteuttamiseksi sekä arviointi tehdään yhdessä asiakkaan, hänen verkostonsa ja vastuutyöntekijänsä kanssa.
Kokkolan avopalveluiden toimitilat ovat tilavat ja valoisat. Tiloissa on monipuoliset työskentelymahdollisuudet asiakastyön näkökulmasta. Tiloissa on toimiva keittiö ja useampi huone ja tilaa perheelle leikkiä ja pelata.
Henkilökunta
Henkilökunta koostuu sosiaalityöntekijästä ja kahdesta sosionomista.
Palvelumme
Ahjo-koulutoiminta tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden suorittaa tuetusti ja turvallisesti peruskouluopintoja. Toiminta on suunnattu lapsille ja nuorille, joiden koulunkäynti omassa koulussa on haasteellista tai liian kuormittavaa. Ahjo-koulutoiminta tapahtuu yhteistyössä lapsen tai nuoren ja heidän perheidensä, koulun, sosiaalitoimen sekä muiden lapsen yhteistyötahojen kanssa. Tarpeen kartoittaa oppilashuoltoryhmä ja Ahjo-koulutoimintaan ohjautuminen tapahtuu sosiaalityöntekijän kautta. Tavoitteena on aina omaan kouluun palaaminen. Toiminta on määräaikaista ja räätälöidään nuoren yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi. Opetuksen sisällöstä vastaa oman koulun vastuuopettaja.
Aikuisten ammatillinen tukihenkilötyö on tarkoitettu yli 18-vuotiaille aikuisille, jotka kaipaavat elämäänsä luotettavaa ihmistä arjen ja elämänhallinnan tueksi. Tukihenkilötyö on asiakaslähtöistä ihmissuhdetyötä, joka on tarkoitettu aikuisille, jotka tarvitsevat tukea esimerkiksi mielenterveysongelmien, syrjäytymisen tai neuropsykiatristen haasteiden kanssa. Työskentelyyn kuuluu tiiviisti asiakkaan arjessa rinnalla kulkeminen, kuuntelu, voimavarojen löytäminen ja asumisen turvaaminen, esimerkiksi tukiasioiden hoitaminen yhdessä ja asunnon siisteyden ylläpitämisen tukeminen. Asiakasta aktivoidaan tarpeen mukaan myös toiminnallisuuteen kodin ulkopuolella.
Ammatillisessa tukihenkilötyöskentelyssä ohjaajan ja asiakkaan välinen työskentely on asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioivaa, kokonaisvaltaista ja joustavaa. Tukihenkilötyön tavoitteena on lapsen tai nuoren toimintakyvyn ja arjenhallinnan tukeminen ikätasoisesti sekä verkoston mahdollisuuksien kartoitus ja hyödyntäminen. Palvelut toteutetaan asiakkaiden omassa toimintaympäristössä kuten kotona, koulussa ja harrastuksissa. Lasta tai nuorta aktivoidaan toiminnallisuuteen kodin ulkopuolella turvallisen aikuisen tukemana työskentelyn tavoitteet huomioiden.
Avomuotoinen perhekuntoutus on koko perheelle tarjottavaa suunniteltua ja tavoitteellista kuntoutusta, jolla pyritään turvaamaan lasten kasvuolosuhteet, tukemaan vanhempia kasvatuksessa ja vahvistamaan perheen omia voimavaroja. Perhekuntoutuksen tavoitteena on toimivaksi perheeksi kasvaminen. Yhteistyössä perheen kanssa luodaan tukeva perusturvallisuus, mahdollistetaan perheen sisäinen tunteiden ilmaisu ja tuetaan ristiriitojen ratkaisukykyä. Perheestä etsitään vastuullista vanhemmuutta, selkiytetään perheen sisäisiä rooleja ja etsitään verkostoista tukevia voimavaroja. Perhekuntoutusta toteuttaa moniammatillinen tiimi, ja työskentely tapahtuu asiakkaan omassa arkiympäristössä.
Jälkihuollon tavoitteena on vahvistaa nuoren voimavaroja ja tavoitteiden toteutumista sijoituksen jälkeen, nuoren roolin ja oman paikan löytymistä yhteiskunnassa, sekä tukea nuoren itsenäistyvää elämää. Palvelussa etsitään nuorta tukevia luonnollisia verkostoja, sekä luodaan kuva ehjästä tulevaisuudesta. Yksilöllinen toteutus huomioi kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen ja tuen tarpeen. Työskentelyllä edistetään asiakkaan koulutuksessa tai työelämässä selviytymistä. Palvelut toteutetaan asiakkaiden omassa toimintaympäristössään kuten kotona, koulussa, harrastuksissa ja työpaikalla tai esim. päivätoimintakeskuksessa. Palvelusuunnitelma laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa, ja se pohjautuu asiakassuunnitelmaan. Työskentelyssä on mahdollista hyödyntää OmaMehiläisen Itsenäistymisen verkkovalmennusta, joka on kehitetty tukemaan täysi-ikäisyyden ja uuden elämänvaiheen kynnyksellä olevia nuoria.
NUOTTI-valmennus on henkilökohtaista valmennusta 16-29-vuotiaalle nuorelle, jolla ei ole opiskelu- tai työpaikkaa ja joka kaipaa apua arjen haasteisiin ja tulevaisuuden suunnitteluun. Nuotti-valmennusta järjestetään nuoren ammatillisena kuntoutuksena ja sitä voi hakea ilman lääkärinlausuntoa tai hakemusta Kelasta. Nuoren on mahdollisuus saada kuntoutusrahaa valmennuksen ajan.
Neuropsykiatrinen valmennus on ohjauksellinen ja tavoitteellinen kuntoutusmenetelmä lapsille, nuorille ja aikuisille, joilla on neuropsykiatrisia haasteita (ADHA/ADD, Aspergerin syndrooma tai Touretten oireyhtymä). Valmennus on joko yksilöohjausta tai perhevalmennusta, joka tapahtuu asiakkaan luonnollisissa toimintaympäristöissä. Palvelu räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan yhdessä perheen ja muun verkoston kanssa.
Perhearviointi on ammattilaisten yhdessä perheen kanssa toteuttamaa kattavaa perheen kokonaistilanteen, vanhemmuuden sekä tuen tarpeen arviointia. Perhearviointi toteutetaan perheen omassa arkiympäristössä keskittyen asioiden tarkasteluun erityisesti lapsen tai lasten näkökulmasta. Perhearvioinnissa tehdään kokonaisvaltainen arvio, joka pitää sisällään psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen arvioinnin. Arviointi tapahtuu ammatillisena työparityöskentelynä, ja arviointi- jakson päätteeksi tilaaja saa kirjallisen arvioinnin perheen voimavaroista ja haasteista sekä jatkosuosituksen.
Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö on asiakasperhettä psykososiaalisesti tukevaa, suunniteltua ja tavoitteellista palvelua, jota ohjaa sosiaalityön asiakassuunnitelma. Perhetyön tavoitteena on tarjota lapsiperheille varhaista tukea haastaviin perhetilanteisiin. Perhetyöllä voidaan ehkäistä ongelmien kasvamista ja mahdollista lastensuojelun tarvetta. Kaikessa toiminnassa korostuu perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys. Tavoitteena on aina ensisijaisesti saada aikaan muutoksia, joilla turvataan lapsen normaali kasvu ja kehitys. Perhetyö on monimuotoista, sisältäen vanhempien ja lasten kanssa keskustelemisen, arjen hallinnan tukemisen sekä monipuolisia toiminnallisia menetelmiä.
Tavoitteena on kuntoutuminen arjen tilanteissa. Työskentely sisältää oireiden taustalla olevien psyykkisten prosessien tunnistamista sekä muutostyöskentelyä ja taitovalmennusta. Tarpeen mukaan sisällytetään arjen ohjausta, sisältäen kognitiivisia, ratkaisukeskeisiä, psykodynaamisia ja kiintymyssuhdetyöskentelyn menetelmiä.
Ryhmätoimintaa on mahdollisuus järjestää eri ikäryhmissä asiakaskunnan tarpeiden mukaan räätälöitynä. Ryhmämuotoista toimintaa järjestetään muun muassa itsenäistymisen tukemiseksi, toiminnallisuuden kasvattamiseksi, eläinavusteisuuden hyödyntämiseksi ja vanhemmuuden tukemiseksi. Järjestämme myös yksittäisiä teemailtoja eri aihekokonaisuuksien ympärille. Ryhmätoiminnassa korostuu ennen kaikkea jatkuva arviointi asiakkaan kokonaiskuntoutuksen edistymisestä ja siitä, hyötyykö asiakas ryhmämuotoisesta toiminnasta.
Sosiaalinen kuntoutus on asiakkaan arjen- ja elämänhallinnan kohentumiseen tähtäävää yksilökohtaista työskentelyä. Työskentelyn käytännön sisältö vaihtelee asiakaskohtaisesti hänelle henkilökohtaisesti määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti. Sosiaalinen kuntoutus on kotiin ja arkeen annettavaa tukea, vapaa-ajan tukemista ja harrastuksiin sekä palveluihin ohjaamista. Työskentely on hyvin käytännönlähteistä ja se tapahtuu asiakkaalle luontaisessa ympäristössä. Tavoitteena on asiakkaan elämänlaadun kohentaminen, omien voimavarojen löytyminen ja vahvistuminen sekä yhteiskunnallisten valmiuksien kehittäminen. Asiakas on aktiivisena osallisena työskentelyn sisällön suunnittelussa. Sosiaalisella kuntoutuksella pyritään edistämään kokonaisvaltaisesti asiakkaan toiminta- ja työkykyä sekä sitä kautta ehkäisemään asiakkaan syrjäytymistä.
Valvottu ja tuettu tapaaminen mahdollistavat lapsen ja vanhemman turvallisen tapaamisen valvotuissa ja lapselle sopivassa ympäristössä. Tapaamisten järjestäminen perustuu vanhempien tekemään, sosiaalilautakunnan vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen, jossa määritellään valvonnan sisältö. Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnalla huolehditaan siitä, että tapaamisoikeus toteutuu lapsen edun mukaisesti. Valvottujen ja tuettujen tapaamisten tarkoituksena on mahdollistaa vanhemman ja lapsen turvallinen yhteydenpito. Tapaamiset ja niiden yksityiskohdat suunnitellaan ja sovitaan yhdessä asiakasperheen sekä vastuutyöntekijän kanssa. Valvottu vaihto mahdollistaa lapsen siirtymisen vanhemman luota toiselle turvallisen aikuisen tukemana ja ristiriidattomalla tavalla.
Lastensuojelun tehostettu perhetyö on asiakasperhettä psykososiaalisesti tukevaa, suunniteltua ja tavoitteellista erityistason palvelua, jota ohjaa sosiaalityön asiakassuunnitelma. Tehostettu perhetyö on haastaviin perhetilanteisiin tarjottavaa intensiivistä tukea, jota voidaan antaa esimerkiksi tilanteessa, jossa arvioidaan lapsen sijoitusta kodin ulkopuolelle. Työskentely vaatii laajempaa moniammatillista osaamista, ja työtä tehdään aktiivisessa yhteistyössä koko perheen verkostojen kanssa. Kaikessa toiminnassa korostuu perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys. Tavoitteena on aina ensisijaisesti saada aikaan muutoksia, joilla turvataan lapsen normaali kasvu ja kehitys. Tehostettu perhetyö on monimuotoista, sisältäen vanhempien ja lasten kanssa keskustelemisen, arjen hallinnan tukemisen sekä monipuolisia toiminnallisia menetelmiä.