Siirry suoraan sisältöön
Voit olla kaikissa laitoshoidon paikkakyselyihin liittyvissä asioissa yhteydessä Hanna-Riikka Räsäseen p. 040 125 6109 tai suoraan yksiköihimme!

Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q2/2023

Vuoden vaihteessa voimaan tulleen lakimuutoksen johdosta olemme rakentaneet omavalvontaohjelmat. Tähän liittyen tiedotamme myös ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Familarissa asiakkaiden ja heidän läheistensä kokemaa laatua seurataan asiakaskokemuskyselyiden avulla. Lisäksi lasten ja nuorten toimintakykyä seurataan yksilökohtaisella toimintakykymittarilla. 

Asiakaskokemuskysely koostuu viidestä arvioitavasta osa-alueesta, jotka ovat kokemus palvelusta, tavoitteiden saavuttaminen, omaan suunnitelmaan sitoutuminen, osallisuus, arkielämä ja koulunkäynti. 

Kyselyt painottuvat ensimmäiseen ja neljänteen vuosineljännekseen. 

Vuoden 2023 toisen vuosineljänneksen aikana kyselyyn vastasi 133 (Q1 364) lasta ja nuorta. Kaikkien osa-alueiden keskiarvo oli 3.8/5 (Q1 3,9). Koulujen päättyminen ja jälkihuoltoon siirtyminen näkyy tuloksissa. Parhaimmat arvosanat saakin yksiköissä tehtävä jälkihuollollinen työ tuloksella 4,7/5. 

Omavalvontakyselyt 

Lastensuojeluyksiköiden laatua seurataan myös kuukausittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on yhdeksän seurattavaa osa-aluetta; Hoito ja kasvatus, asiakkaiden tilanne, lastensuojelulain mukaiset rajoitustoimenpiteet, turvallisuus, ravinto ja siisteys, kiinteistö, lääkehoito, poikkeamien käsittely ja vuosikellon mukaiset tehtävät. 

Omavalvontaindeksi vuoden 2023 toisella vuosineljänneksellä 89,9/100. (Q1 86,8) Indeksin alhaisin tulos liittyy kiinteistöihin ja kalustoon, 73/100. Kesän aikana tiloja on remontoitu ja remonttien vielä keskeneräisyys näkyy kyselyn tuloksissa. Lisäksi yksiköissä on tapahtunut muutamia kodinkoneiden rikkoutumisia, jotka vaikuttavat tulokseen. 

Familar panostaa kiinteistöjen korjauksiin ja ajanmukaisuuteen uusimalla rakennuskantaa. Uusimpana korvauskohteena aloittaa Saukkorannan uusi kiinteistö ja samalla yksikön nimi vaihtuu Familar Fenixiksi. Lisäksi uusia hankkeita on esimerkiksi Kouvolassa Savistolle rakentuvat uudet ja nykyaikaiset vaatimukset täyttävät tilat. 

Poikkeamat 

Havaittujen puutteiden ja epäkohtien tunnistamiseksi ja korjaamiseksi seuraamme yksiköiden poikkeamaraportointia. Yksiköt raportoivat poikkeamista toiminnanohjausjärjestelmään, jonka jälkeen ne käsitellään yksikkö- ja palvelulinjakohtaisesti. 

Toisella vuosineljänneksellä poikkeamia kirjattiin yhteensä 674 (Q1 658) kappaletta. Suoraan asiakkaiden hoitotyöhön liittyviä vakavia (luokka 4-5) poikkeamia oli 0,07 ( Q1 0,075) kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Lääkehoidon vakavia poikkeamia kirjattiin 0,1 (Q1 0,057) kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden liittyen lääkkeiden säilytykseen ja jakeluun. 

Johtamisen arviointi 

Familarissa aloitettiin vuoden 2023 alusta lisäksi vuosineljänneksittäin toteutettava johtamisen ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Toisen neljänneksen arvioinnin keskiarvo on laitospalveluissa 4,69 (Q1 4,55), perhehoidossa 4,76 (4,62), avopalveluissa 4,81 (4,85) ja perhekuntoutuksessa 4,83 (4,41).  

Arvioinnin osa-alueet ovat pääsääntöisesti pysyviä ja osa teemoista vaihtuvia. Toisen neljänneksen teemoina olivat elinvoimainen työyhteisö, itsemääräämisoikeus lastensuojelussa, riskienhallinta ja henkilöstökyselyn perusteella tehdyn kehittämissuunnitelman seuranta. 

Elinvoimainen työyhteisö hanke jatkuu työyhteisön hyveiden tarkastelun ja laatimisen jälkeen seuraavaksi asiakasrajapinnan tarkastelulla. 

Omavalvontakäynnit 

Kesäkuun aikana aloitettujen työyhteisön tilaa koskevien omavalvontakäyntien aikataulu siirtyi osittain kolmannelle vuosineljännekselle ja tulokset ovat tarkasteltavissa elokuun lopulla.