Siirry suoraan sisältöön
Voit olla kaikissa laitoshoidon paikkakyselyihin liittyvissä asioissa yhteydessä Hanna-Riikka Räsäseen p. 040 125 6109 tai suoraan yksiköihimme!

Familarin omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q1/2023

Vuoden vaihteessa voimaan tulleen lakimuutoksen johdosta olemme rakentaneet omavalvontaohjelmat. Tähän liittyen tiedotamme myös ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus

Familarissa asiakkaiden ja heidän läheistensä kokemaa laatua seurataan asiakaskokemuskyselyiden avulla. Lisäksi lasten ja nuorten toimintakykyä seurataan yksilökohtaisella toimintakykymittarilla.

Asiakaskokemuskysely koostuu viidestä arvioitavasta osa-alueesta, jotka ovat kokemus palvelusta, tavoitteiden saavuttaminen, omaan suunnitelmaan sitoutuminen, osallisuus, arkielämä ja koulunkäynti

Vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana kyselyyn vastasi 364 lasta ja nuorta. Kaikkien osa-alueiden keskiarvo oli 3.9/5. Parhaimmat arviot lapsilta nuorilta saivat osallistuminen oman hoito- ja kasvatussuunnitelman laadintaan (4,2/5) ja omaohjaajuuteen liittyvät kysymykset (ka. 4,0/5)

Alhaisimmat arvosanat saa koulunkäyntiin liittyvät kysymykset oppimisesta, kaveripiiristä koulussa ja koulukäynnin säännöllisyydestä.

Omavalvontakyselyt

Lastensuojeluyksiköiden laatua seurataan myös kuukausittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on yhdeksän seurattavaa osa-aluetta; Hoito ja kasvatus, asiakkaiden tilanne, lastensuojelulain mukaiset rajoitustoimenpiteet, turvallisuus, ravinto ja siisteys, kiinteistö, lääkehoito, poikkeamien käsittely ja vuosikellon mukaiset tehtävät.

Omavalvontaindeksi vuoden 2023 kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta on 86,8/100. Indeksin alhaisin tulos on lääkehoidon toteutumisessa 75,0/100, liittyen lääkehoidon lupaprosessiin henkilöstön vaihtuessa. Koska omavalvontaa tarkastellaan kuukausittain kuukauden vaihteessa, saattaa yksittäisellä työntekijällä olla lääkehoidon lupaprosessi kesken koulutuksen tai yksikössä annettavien näyttöjen osalta. Tilanteen korjaamiseksi ja lääkehoidon prosessin varmistamiseksi on lääkehoidon osaaminen keskitetty sosiaalipalveluissa yhdelle henkilölle sujuvuuden varmistamiseksi.

Poikkeamat

Havaittujen puutteiden ja epäkohtien tunnistamiseksi ja korjaamiseksi seuraamme yksiköiden poikkeamaraportointia. Yksiköt raportoivat poikkeamista toiminnanohjausjärjestelmään, jonka jälkeen ne käsitellään yksikkö- ja palvelulinjakohtaisesti.

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä poikkeamia kirjattiin yhteensä 658 kappaletta. Suoraan asiakkaiden hoitotyöhön liittyviä vakavia (luokka 4-5) poikkeamia oli 0,075 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Lääkehoidon vakavia poikkeamia kirjattiin 0,057 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden liittyen lääkkeiden säilytykseen ja jakeluun.

Johtamisen arviointi

Familarissa aloitettiin vuoden 2023 alusta lisäksi yksiköiden johtamisen vuosineljänneksittäin toteutettava johtamisen ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Ensimmäisen neljänneksen arvioinnin keskiarvo on laitospalveluissa 4,55/ 5, perhehoidossa 4,62, avopalveluissa 4,85 ja perhekuntoutuksessa 4,41.

Arvioinnista nousevat suurimmat haasteet liittyvät henkilöstön saatavuuteen, jonka perusteella käynnistettiin sosiaalipalveluiden rekrytointitiimin kanssa paikallisia rekrytointikampanjoita.

Omavalvontakäynnit

Vuoden 2023 suunnitelmalliset omavalvontakäynnit ajoittuvat vuosikellon suunnitelman mukaisesti toiselle ja neljännelle kvartaalille. Teemana toisen vuosineljänneksen käynneillä on työyhteisön tila.